Het hulpmiddel - Reisverslag uit Castéra-Verduzan, Frankrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu Het hulpmiddel - Reisverslag uit Castéra-Verduzan, Frankrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu

Het hulpmiddel

Blijf op de hoogte en volg Sjon

30 Juni 2022 | Frankrijk, Castéra-Verduzan

Strava is een app op je telefoon, een fantastisch hulpmiddel, een wonder van techniek, bijna onmisbaar voor de moderne fietser. Wanneer Luuk, Henk en ik ‘s ochtends op onze fietsen stappen verrichten wij een aantal mysterieuze handelingen met onze telefoons en zodra we arriveren op de plaats van bestemming doen we iets vergelijkbaars. Vervolgens kunnen we zien hoe ver we hebben gefietst, hoe snel, wat het aantal hoogtemeters was en nog wat van dat soort gegevens. Het werkt met satellieten en GPS, heel ingenieus allemaal, ontzettend vernuftig.

En toen was er een moment van paniek, vanmiddag. Strava heeft mijn rit vandaag namelijk niet goed geregistreerd. Een kleine negentig kilometer gefietst, dik duizend hoogtemeters en dan doet strava het niet. Word ik afgescheept met een lullige veertig kilometer. Henk heeft ook een probleem, maar die heeft slechts vijf kilometer te weinig gekregen. Herenleed! Een kniesoor die daarop let. Zou ik nooit moeilijk over doen. Maar vijftig kilometer te weinig, dat is andere koek. Ben ik helemaal voor niets vroeg opgestaan. Door de kou gefietst, want het was koud vandaag, zeker vanochtend. Al die heuvels, dat gezwoeg. Van Moissac naar Castéra-Verduzan, allemaal voor niets...

Voor niets? Hoezo voor niets. Toen er überhaupt nog geen strava bestond fietste ik in de zomer ook al. In dezelfde omgeving. Vergelijkbare afstanden. Omdat ik dat leuk vond. En nog steeds vind. Of dat nu wel of niet geregistreerd wordt, het zou er niet toe moeten doen. Het is natuurlijkst alleraardigst zo’n technisch hulpmiddel, maar meer dan dat is het ook niet, een hulpmiddel. We moeten het niet te belangrijk maken. Enne... dat geldt natuurlijk voor veel meer verworvenheden, apparaten en gewoontes die echt heel handig zijn, maar we moeten ze vooral niet te belangrijk maken, toen ze nog niet bestonden was het leven ook best de moeite waard.

P.S. Luuk kende een handig kunstje. Hij heeft zijn rit met mij gedeeld waardoor mijn ‘strava-gat’ inmiddels gedicht is. Heel plezierig natuurlijk, maar ook niet meer dan dat. Belangrijkers is dat we vandaag weer ontzettend lekker hebben gefietst.


  • 01 Juli 2022 - 07:47

    Hartger:

    Daarom lees ik wel je blogs, maar volg ik je niet op strava. Veel leuker!

  • 01 Juli 2022 - 09:01

    Henny:

    Een voordeel van al die nieuwigheidjes is natuurlijk wel, dat ik geregeld heel even in het zuiden van Frankrijk ben.
    Behalve fietsen, moet er wel geschreven worden natuurlijk. Alhoewel: wie garandeert mij, dat jullie alledrie niet gewoon thuis in de tuin zitten en ........ Zo'n leuke foto met zonnebloemen, daar is natuurlijk wel aan te komen............

  • 02 Juli 2022 - 23:07

    Sita:

    Wat een prachtig veld met zonnebloemen! Wie probeerde zich daar te verstoppen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Castéra-Verduzan

Sjon

Gepensioneerd zomerfietser.

Actief sinds 23 Mei 2022
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 11551

Voorgaande reizen:

22 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Bonn, Boedapest of Bosporus

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

De oude mannen fietsen weer...

08 Juni 2022 - 17 Juli 2022

Van Nieuwklap naar Santiago en Finisterre

Landen bezocht: