De psychologie van het klimmen - Reisverslag uit Bedous, Frankrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu De psychologie van het klimmen - Reisverslag uit Bedous, Frankrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu

De psychologie van het klimmen

Blijf op de hoogte en volg Sjon

02 Juli 2022 | Frankrijk, Bedous

We zijn begonnen. Aan de Pyreneeën. Eerst zestig kilometer naar Oloron en daarna twintig kilometer de Pyreneeën in, naar het dorpje Bedous. Veel stelde die twintig kilometer overigens nog niet voor, grotendeels vals plat. Onderweg hadden Henk en ik het over de psychologie van het klimmen. En ik vertelde hem over mijn ervaringen met de Mont Ventoux. Mijn neven en vrienden, Hartger en Arjen, hadden mij en twee leeftijdgenoten van mij uitgenodigd om samen tegen die berg op te fietsen. Vol bravoure had ik gezegd dat ik, hun oom, hen graag even zou laten zien hoe dat moest, zo’n berg op de fiets beklimmen. 

Enfin, eenmaal aangekomen bij de betreffende berg trapte ik mijn sigaret uit, hees mijn vijf kilo overgewicht in een geleende koersbroek, stapte op mijn -ook al geleende- racefiets en na een meter of tien was het duidelijk. Ik was geen partij voor de andere vier. Ik kwam niet eens in de buurt, het was vernederend, binnen honderd meter waren zij uit het zicht verdwenen. Uren later kwam ik zuchtend, steunend en kreunend boven. Mijn neven stonden mij op te wachten. Ik had het gehaald. Als nummer drie! Nummer drie? En die andere twee dan? Die leeftijdgenoten van mij? “Oh” was het achteloze antwoord “die zijn halverwege omgekeerd en zitten nu beneden aan het bier.” En even, heel even, voelde ik een steek van jaloezie. Één tel later was ik uiteraard, zoals dat hoort, uitermate tevreden met mijn prestatie, maar dat moment van jaloezie herinner ik me nog glashelder. Het was namelijk helemaal niet in me opgekomen. Omkeren. Natuurlijk, ik had echt voldoende natuurkundig inzicht om te begrijpen dat als je bergop fietst je alleen maar honderdtachtig graden hoeft te draaien om bergaf te fietsen, maar het had kennelijk geen deel uitgemaakt van mijn toenmalige begrippenkader. En daarom heb ik ooit de top van de Mont Ventoux gehaald.

Morgen is voor ons het moment suprême, dan moeten we de Somport beklimmen. En wij zijn inmiddels in de zestig. We hebben er al ruim drie weken opzitten en er hangt twintig kilo bagage aan onze fietsen. Toch weet ik zeker dat Luuk en Henk de top gaan halen. Omdat zij moeten, omdat omkeren geen optie is, teruggaan maakt geen onderdeel uit van hun begrippenkader. Bij mij is dat anders, ik heb wel een keuze, want zodra ik boven ben ga ik immers toch weer terug?Als morgen, onderweg naar de top, mijn bovenbenen in brand staan, als mijn hartslag de honderdzeventig nadert, als mijn ademhaling verraadt dat ook ik echt niet ongestraft tientallen jaren lang een pakje per dag heb kunnen roken, weet ik dat het anders kan. Gewoon omdraaien, de oplossing voor alles...

En daarom twijfel ik nu aan mezelf. Of ik het morgen wel zal halen. Heeft met psychologie te maken. De psychologie van het klimmen.


  • 02 Juli 2022 - 18:48

    Arjen:

    Kleine tip van vriend en neef Arjen, als je op op de top weer teruggaat kan je je bagage beneden laten scheelt 20kg

  • 02 Juli 2022 - 19:13

    Henny:

    De psychologie van het klimmen is mij niet helemaal duidelijk geworden.
    Na al die kilometers fietsen gloort er begrip voor zo lang achter elkaar fietsen, de psychologie van doorzetten is mij, ook hiervan, duidelijk.
    Maar dat klimmen..............
    Voor de voldoening zou jij het misschien wel doen, het afscheid nog even uitstellen..........

  • 03 Juli 2022 - 09:47

    Henny:

    Veel dank voor al je overpeinzingen trouwens.
    Kom behouden thuis!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Bedous

Sjon

Gepensioneerd zomerfietser.

Actief sinds 23 Mei 2022
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 11551

Voorgaande reizen:

22 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Bonn, Boedapest of Bosporus

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

De oude mannen fietsen weer...

08 Juni 2022 - 17 Juli 2022

Van Nieuwklap naar Santiago en Finisterre

Landen bezocht: