Weer op weg met z'n drieën - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu Weer op weg met z'n drieën - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu

Weer op weg met z'n drieën

Door: Sjon

Blijf op de hoogte en volg Sjon

22 Mei 2024 | Nederland, Groningen

We gaan weer op pad Een paar jaar geleden zaten we met z’n drieën ergens in een tuin. De ‘oude mannen op de fiets’, Henk, Luuk en ik. We maakten plannen, over het fietsen naar Berlijn, naar Praag, naar Wenen. En plotseling viel de naam Istanbul. Helemaal aan de rand van Europa, daar waar Azië begint. Ooit wilden we daar naar toe. “In 2024” zei iemand. We dachten er over na. Luuk verbrak de stilte. “Als we het dan niet doen, doen we het nooit.” Wij, Henk en ik, knikten bevestigend.

Inmiddels is het 2024. Eén van ons haakte af. Zes weken (een ruwe schatting) duurde hem te lang. Een ander kon het in de maanden mei en juni niet combineren met overige verplichtingen. Dat waren er dus al twee. Er resteerde nog één. Ik. In m'n eentje. Ik heb heel lang nagedacht, geaarzeld, gewikt en gewogen. En steeds weer hoorde ik dat zinnetje van Luuk in m’n achterhoofd. “Als we het nu niet doen, doen we het nooit.” En dat zou betekenen dat er nooit iemand van de ‘oude mannen op de fiets’ tot de rand van Europa zou fietsen. Nooit. Bijna onverteerbaar. En dus ga ik het proberen. In m’n eentje. Met een enorme slag om de arm, dat wel. Morgen gaan we op pad. We? Ja, tot Duisburg zijn we nog met z’n drieën. Een dag of twee fietsen. Vanaf daar ga ik alleen verder. Daar nemen we afscheid. Henk en Luuk gaan terug naar Groningen, ik stuur in oostelijke richting. Ik verwacht na nog een dag ergens in de buurt van Bonn te zijn. Misschien weet ik dan al of het überhaupt leuk is, dat fietsen in je eentje. Is dat niet het geval, dan ga ik terug. Maar ik denk eigenlijk dat één dag te weinig is voor dat soort grote conclusies. Het is logischer dat ik doorfiets. Na een week of drie ben ik dan op de helft, in Boedapest. De helft? Ongeveer, maar het was wel de gemakkelijke helft. Opnieuw een evaluatiemoment. Terug of toch verder. Verder door onbekend gebied, door landen waar ik nog nooit eerder ben geweest. Als het dat laatste wordt hoop ik na zes weken de Bosporus te bereiken. En dan is het gelukt. Dan hebben de ‘oude mannen op de fiets’, of tenminste één van hen, de rand van Europa bereikt. Op de fiets!


  • 22 Mei 2024 - 09:52

    Marianne/De Held/Groningen :

    Heel dapper! Veel succes en geniet van de fietstocht!


  • 22 Mei 2024 - 10:08

    Janny Jansen:

    Oh, Sjon, wat een uitdaging!! Wàt een lef ook om aan te beginnen en ik hoop zo dat je het einde van Europa zal bereiken. Ik 'fiets' via je rapportages graag met je mee en kijk er naar wat er zoal voorbij zal komen.

    Heb een mooie tijd samen, de komende dagen vanaf de start. Goeie reis en groet aan jou, Luuk en Henk.

    Warme groet uit Hasselt, van Janny Jansen.


  • 23 Mei 2024 - 18:14

    Emmy Mulder:

    Heel veel succes en plezier en een goede reis! Wat een avontuur. We zijn nu al trots! Liefs uit Zuidlaren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Sjon

Gepensioneerd zomerfietser.

Actief sinds 23 Mei 2022
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 8785

Voorgaande reizen:

22 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Bonn, Boedapest of Bosporus

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

De oude mannen fietsen weer...

08 Juni 2022 - 17 Juli 2022

Van Nieuwklap naar Santiago en Finisterre

Landen bezocht: