Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu

Wenen

Door: Sjon

Blijf op de hoogte en volg Sjon

11 Augustus 2023 | Oostenrijk, Wenen

“Kijk” zo legde ik ooit aan mijn kinderen uit. “Die ene is communicatiedeskundige en die andere gereformeerd. Stop beide ingrediënten in een reageerbuis, hussel dat een paar weken flink door elkaar en je krijgt een heel bijzondere en vooral heel vermakelijke werkelijkheid. En ik vind het nu eenmaal prachtig dat ik die van dichtbij mag bekijken.”Mijn zonen knikten, ik geloof dat ze het begrepen.

En zo ging het ook de afgelopen weken. Luuk en Henk kennen elkaar door en door, fietsen het hele jaar samen, spreken hun eigen taal en hanteren hun eigen sociale codes. En in de zomer sluit ik aan. Ik luister naar hun plannetjes, bestudeer hun gewoontes en geniet van hun ruzietjes. Waar we heen gaan interesseert me nooit zoveel, de vergezichten, de musea en de marktpleintjes zijn hun domein. Ik volg wel, meestal letterlijk, ik fiets graag al mijmerend achteraan.

En misschien is het daarom wel zo gek dat ik het zomaar zei. Dat ikzelf plotseling ergens naartoe wilde. Het overviel me eerlijk gezegd zelf ook wel een beetje. “Volgend jaar wil ik naar Istanbul fietsen.” Ik zei het echt. En ik wil het echt. Naar Istanbul. Op de fiets. Volgend jaar. Ze vroegen naar argumenten, ze gingen op zoek naar een achterliggende redenering. Naar een rechtvaardiging wellicht. Maar dat was er allemaal niet. Want ik ben geen communicatiedeskundige en ook niet gereformeerd. Ik wil gewoon naar Istanbul fietsen.

We zijn nu in Wenen. We zijn in Groningen begonnen en er via Praag naartoe gefietst. En het was weer fantastisch, het was weer geweldig om deel uit te mogen maken van die heel bijzondere werkelijkheid van Luuk en Henk. Niemand is ziek geworden, er zijn geen ongelukken gebeurd en er zijn geen conflicten geëscaleerd. Het ging echt ontzettend goed. Iemand zei dat het onderweg een beetje geregend heeft. Kan ik me helemaal niets van herinneren. Integendeel, alle verwachtingen zijn uitgekomen en meer dan dat. Dankzij die twee vrienden van mij. Zou het eigenlijk best leuk vinden als ze volgend jaar meefietsten. Naar Istanbul.

Omdat we in Wenen zijn is het doel bereikt. En dus hoeft er ook niet meer geschreven of verteld te worden. Vind ik. Luuk en Henk denken daar geloof ik anders over. Maar ja, zij zijn dan ook communicatiedeskundige en gereformeerd. Ik laat het podium vanaf nu dan ook graag aan hen. Ik meld me volgend jaar wel weer. Als ik naar Istanbul fiets…


  • 11 Augustus 2023 - 21:30

    Martha Hofstra:

    Ik heb heel erg genoten van je verhalen en hoe je alles beschrijft !


  • 11 Augustus 2023 - 23:04

    Elze:

    Ik kijk nu al uit naar jouw originele mijmeringen :-)


  • 12 Augustus 2023 - 08:35

    Wim Zijlstra:

    Gefeliciteerd, Sjon! Het Reuzen Rad bereikt op zelfaangedreven wieltjes. Er zijn foto's van. Ik moet het wel geloven. Maar nu?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjon

Gepensioneerd zomerfietser.

Actief sinds 23 Mei 2022
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 7077

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

De oude mannen fietsen weer...

08 Juni 2022 - 17 Juli 2022

Van Nieuwklap naar Santiago en Finisterre

Landen bezocht: