Vroeger… - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu Vroeger… - Reisverslag uit Grein, Oostenrijk van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu

Vroeger…

Door: Sjon

Blijf op de hoogte en volg Sjon

01 Juni 2024 | Oostenrijk, Grein

Vroeger…

Het regent hier. Nu al drie dagen lang. In die drie dagen heb ik ruim vierhonderd kilometer gefietst, dus dat ‘hier’ is ook een rekbaar begrip. (Ik ben overigens in Oostenrijk, even voorbij Linz. Harm schat dat ik medio volgende week in Boedapest ben, misschien iets te optimistisch, eind volgende week moet lukken.) Terug naar die regen. Als er over een lengte van vierhonderd kilometer gedurende drie dagen non-stop regen valt is dat heel veel. Zoveel dat de idyllische ‘Donauradweg’ die ik van plan was te volgen op veel gedeeltes ‘gesperrt’ is. En dan wordt je omgeleid. Nu gebeurt dat wel heel adequaat, met hekwerken, pijlen en bordjes. Het moet eerder gebeurd zijn, het ademt iets van een geoliede machine, van professionaliteit. Misschien is dit wat met ‘grundlich’ bedoeld wordt. Maar goed, je hoeft maar één zo bordje te missen en je fietst de verkeerde kant op. En als iemand bordjes kan missen ben ik dat wel.

Die Donau kronkelt niet voor niets zo erg, al die bochten hebben een functie. Dat komt doordat het water zich een weg zoekt door het heuvelachtige gebied hier. Vandaar dat de officiële Donauradweg vlak langs de rivier loopt, mooi om de bergen heen. Maar dat lukt natuurlijk niet als het fietsverkeer omgeleid moet worden. En als de dromers onder die fietsers dan ook nog bordjes missen is het leed helemaal niet te overzien. Zo heb ik vandaag honderdvijftig kilometer gefietst terwijl ik er eigenlijk maar honderdtwintig ben opgeschoten. Nu maakt die dertig kilometer me niet zoveel uit, maar het was allemaal in dat heuvelachtige gebied.En je ziet ook nog ‘ns niets door al die regen.

Maar ach, wat zeur ik. Ook dat is één van de dingen waar je aan kunt merken dat je ouder wordt. Je tilt zwaarder aan dingen. Ooit was ik volgens mij wat flegmatieker, wat meer zen. Soms regende het, soms fietste je mis of had je een lekke band. Je haalde je schouders op en je ging door, zo gemakkelijk was het leven destijds. Mijn oudste zoon stuurde me vanmiddag een appje. Hij herinnerde zich een fietstocht van pak’m beet twintig jaar geleden. Hij en ik van de middellandse zee naar huis. Twee weken regen. Een paar gewone lekke banden maar ook een klapband waardoor we op zoek moesten naar een nieuwe buitenband. En als klap op de vuurpijl verdwaalden we in Duitsland en kwamen we in een soort droge rivierbedding terecht.

Maar het waren details waar we ons niets van aantrokken, waar we onze schouders over ophaalden, het was een schitterende fietstocht. En kijk, dat gevoel, daar ben ik naar op zoek. Vroeger kon ik het. Vroeger. Ik zal het toch niet verleerd zijn?


  • 01 Juni 2024 - 23:12

    Luuk:

    Nee, je bent het niet verleerd! Je leert nog steeds bij. Wat wel echt verandert is de hoeveelheid regen. Maar er komen drogere tijden aan. Ga door!


  • 01 Juni 2024 - 23:52

    Elze:

    Van bewust onbekwaam naar bewust bekwaam Sjon. De competentie om de belevenissen liefdevol tegemoet te treden heb je in je. Dat heb je vroeger al bewezen! Ik geniet van je tocht in deze stukjes


  • 02 Juni 2024 - 10:25

    Hennie Annema:

    Elke misser is een uitdaging en zorgt dat je weer hebt geleerd en dat is wat het leven zo leuk maakt Sjon en achteraf heb je prachtige verhalen te vertellen


  • 02 Juni 2024 - 14:07

    Ruud:

    Het kan altijd erger Sjon. Ik neem aan dat je nu in de buurt van Melk bent. Als je goed om je heen kijkt zie je her en der aangegeven hoe hoog het water een jaar of 10 geleden stond.

    Sterkte op jouw verdere tocht en vergeet niet te genieten. Eindelijk zonder die 2 blokken aan je been!

    Groeten, Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Grein

Sjon

Gepensioneerd zomerfietser.

Actief sinds 23 Mei 2022
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 11712

Voorgaande reizen:

22 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Bonn, Boedapest of Bosporus

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

De oude mannen fietsen weer...

08 Juni 2022 - 17 Juli 2022

Van Nieuwklap naar Santiago en Finisterre

Landen bezocht: