Geen spijt - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu Geen spijt - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu

Geen spijt

Door: Sjon

Blijf op de hoogte en volg Sjon

03 Juni 2024 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Vriendschap is iets moois. Zeker die tussen Henk, Luuk en mij. Die is namelijk bubbeloverstijgend. Misschien is dat wat ze met ‘verbinding’ bedoelen. Ga maar na, zij beiden zijn namelijk kakkers. En niet zomaar kakkers, eigenlijk zijn ze, Luuk refereerde er op een ander platform al aan, kakkers-met-smetvrees. En als je nog een beetje beter kijkt zie je dat ze nog cultuursnob zijn ook. Desondanks ben ik buitengewoon op ze gesteld. Dat kan ook goed. Gewone kantoorkakkers dragen schoenen zonder sokken, rijden in een lease BMW en spreken elkaar aan met maestro. Henk en Luuk zullen dat nooit doen. Dat van die sokken niet vanwege de smetvrees, voor die BMW haalt een cultuursnob z’n neus natuurlijk op en dat maestro laten ze wel uit hun hoofd omdat ik anders ga slaan. Kortom, wij kunnen het uitstekend met elkaar vinden, wij zijn erg goede vrienden.

Maar vorig jaar wrong het toch even. Wij waren met z’n drieën in Wenen en zij gingen een bezienswaardigheid bekijken. Ik meen de keramiekverzameling van keizerin Sissy, maar het kan ook andersoortige oude meuk geweest zijn. Zelf zat ik ergens op een bankje naar het wk wielrennen op de weg te kijken. Op het schermpje van mijn telefoon. (Het was die wedstrijd in Glasgow die Mathieu van der Poel won.) Hoofdschuddend zagen Henk en Luuk dit bij terugkomst in het hotel aan. ‘s Avonds, onder het eten zeiden ze verstandige dingen als: “Je weet niet wat je gemist hebt” en “Hier ga je vast spijt van krijgen”.

We zijn inmiddels een jaar verder en ik ben nog geen enkele ochtend wakker geworden met de gedachte “had ik nu maar die keramiekverzameling…”. Dus toen ik vanochtend weer in Wenen was heb ik, een ochtendlijke oproep van Luuk per whatsapp ten spijt, de kans om het goed te maken versmaad. Ik ben gewoon doorgefietst, keramiekverzameling of geen keramiekverzameling. De vraag is alleen… hoe leg ik dit nu weer aan die twee uit.

(Overigens ben ik nu in een andere hoofdstad. Bratislava. In Slowakije dus. Ik fiets nog even door, heb een hotel in Hongarije geboekt.)


  • 03 Juni 2024 - 14:33

    Harm:

    Middei Sjon, goed te horen dat je inmiddels in Bratislava-Slowakije bent.

    Van mijn toenmalige medefietsers moet ik nog altijd horen dat wij destijds het traject Bratislava-Boedapest over de verlaten poesta met de trein hadden moeten overbruggen, toen namelijk geen last-minute zimmer-frei te vinden langs de DonauRadweg. Daarom goed te horen dat jij al wel pro-actief een overnachting in Hongarije hebt geregeld.

    Nog veel fietsplezier langs de SultansTrail.

    Groetnis, Harm


  • 03 Juni 2024 - 21:37

    Luuk:

    Sjon, goede vrind, maestro!

    in jouw bubbel gebeuren aparte dingen! Mathieu van der Poel

    werd wereldkampioen op zondag 6 augustus 2023. Wij fietsen die dag gedrieën van Praag naar Vrsovice.

    Vrijdag 11 augustus kwamen we aan in Wenen, maandagmiddag de 14e vertrokken we per trein. Van der Poel was toen al acht dagen kampioen. Die maandagochtend heb ik me nog naar het Sissi Museum gehaast. Henk en jij wilden niet mee. Henk was al geweest en jij hield toen ook al niet van oude meuk. Ik vond het wel een een fijn klein museum, op de historische grond van de Hofburg. Van keramiek herinner ik mij niets. Ik herinner me wel de fitnessapparaten van de ongelukkige keizerin, en de tentoongestelde kranten uit 1898: de moord op Sissi was het 19e eeuwse equivalent van de dood van prinses Diana, 99 jaar later. Een vroege mediahype, erg interessant, vond ik.

    Maar ik zit dan ook echt in een andere bubbel: die van historici met speciale interesse voor mediageschiedenis en communicatie.

    Als historicus zeg ik: jouw bijdrage van vandaag is een fraai staaltje geschiedvervalsing. Maar het is wél een mooi verhaal :-).


  • 03 Juni 2024 - 22:17

    Elze :

    Ik hou van je mooie verhalen Sjon. Je hebt preciezen en rekkelijken….

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

Sjon

Gepensioneerd zomerfietser.

Actief sinds 23 Mei 2022
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 11712

Voorgaande reizen:

22 Mei 2024 - 22 Mei 2024

Bonn, Boedapest of Bosporus

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

De oude mannen fietsen weer...

08 Juni 2022 - 17 Juli 2022

Van Nieuwklap naar Santiago en Finisterre

Landen bezocht: