Geen verdienste - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu Geen verdienste - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Sjon Stellinga - WaarBenJij.nu

Geen verdienste

Door: Sjon

Blijf op de hoogte en volg Sjon

05 Augustus 2023 | Tsjechische Republiek, Praag

Vanochtend vroeg heb ik haar naar het station gebracht. Martje. Samen zochten we het juiste perron uit, ik hielp nog even met de fiets en toen vertrok ze echt. En ik niet, ik bleef staan op dat perron. Terug naar het hotel, ik moest nog ontbijten. In m’n eentje. Aan de plotseling erg eenzame ontbijttafel kreeg ik een paar appjes van vrienden en familie. Want ik ben jarig, ik word vijfenzestig vandaag. Eigenlijk heb ik een hekel aan mijn eigen verjaardag. Wat mij betreft slaan we die over maar dat gaat nu eenmaal niet; je ontkomt er niet aan dat je op zo’n dag gefeliciteerd wordt. En dan is het natuurlijk wel zo netjes om even te reageren. “Ach, het is geen verdienste hoor” schreef ik daarom tussen twee happen door terug aan één van diegenen die mij feliciteerden. “Gewoon een beetje geluk hebben en onderweg niet al teveel rottigheid tegenkomen. Een nare ziekte of een ernstig ongeluk ofzo.”

Vanmiddag ben ik samen met Luuk naar Theresienstadt geweest. Terwijl we aan kwamen lopen liepen we langs een veld met een onafzienbare rij gedenktekens. Gedenktekens voor mensen waarvan de meesten die vijfenzestig niet gehaald zullen hebben. Omdat zij wel rottigheid tegenkwamen. Rottigheid van een onvoorstelbare omvang. Ik had letterlijk “ofzo” geschreven. Kennelijk had ik dat van die ziekte en het ongeluk als serieuze bedreigingen gezien en daarna kwam dan dat ‘ofzo’. Alsof het een detail was, iets dat je er voor alle zekerheid achter zet, een onvoorziene omstandigheid. Een detail? Ik lees nota bene drie kranten per dag. Kranten die vol staan van oorlogen, van wapengekletter en van geweld. En toch schreef ik ‘ofzo’, het was me kennelijk ontschoten. Om je wild te schamen.

Het was een uiterst goed bestede middag, een bijzonder nuttig bezoek, die excursie naar Theresienstadt. Want je moet helemaal niet ‘een beetje geluk hebben’, integendeel, als je leeft in een tijd en in een deel van de wereld waar al driekwart eeuw geen oorlog is geweest dan heb je ontzettende mazzel gehad. Heel veel geluk dus. Eigenlijk was het enige dat klopte aan dat appje van vanochtend die vaststelling dat het geen verdienste is om vijfenzestig te worden. Want daarin had ik natuurlijk wel gelijk.

Martje is vertrokken, ik mis haar nu al. Zij mij ongetwijfeld ook. Zij moet werken, ik mag fietsen. Morgen weer. Op weg naar Wenen. Met Luuk en Henk. Maar zonder haar. Ik zeg het nog maar ‘ns. Ik mis haar nu al.


  • 05 Augustus 2023 - 22:58

    Wim Zijlstra:

    Het is goed, Sjon, dat je dit hebt genoteerd, hebt gedeeld ook. Denk ik. Een vreemdere verjaardag zul je je niet herinneren in het kleurige palet van vijfenzestig jaren. Een rijkere ook niet, al klinkt dat vreemd.

    Bijzonder, met een ij. [e-1f609]


  • 05 Augustus 2023 - 23:51

    Ruud:

    Sjon,

    Het kan nog net voor twaalven;

    Van harte gefeliciteerd met je 65ste verjaardag, ook namens A.

    Ik weet uit recente ervaring dat het niets voorstelt, maar toch.

    Drink er een goed glas op.

    Proost.


  • 06 Augustus 2023 - 09:06

    Martha Hofstra:

    Nog van harte gefeliciteerd en ik wens je een gezond nieuw jaar !!

    Toch maar genieten van jouw fietstocht!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjon

Gepensioneerd zomerfietser.

Actief sinds 23 Mei 2022
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 7055

Voorgaande reizen:

21 Juli 2023 - 15 Augustus 2023

De oude mannen fietsen weer...

08 Juni 2022 - 17 Juli 2022

Van Nieuwklap naar Santiago en Finisterre

Landen bezocht: